Donnerstag, 13.11. – Sonntag, 16.11.2025
Zum zweiten Mal ist das Fast Forward Festival-Forum Teil des European Theatre: BREAK THE MOULD Programms der European Theatre Convention (ETC). Das Programm wird kofinanziert durch die Europäische Union. Zusammen mit der Europäischen Theaterakademie der ETC in Avignon und der Plattform TRANSMISSION des Festivals TNB am Théâtre National de Bretagne im französischen Rennes bietet das Fast Forward Festival-Forum in diesem Rahmen den ETC-Mitgliedstheatern eine besondere Begegnung mit Europas nächster Theatergeneration.
Für vier Festivaltage bildet das Forum eine Arbeitsgruppe aus Studierenden, jungen Künstler*innen und erfahrenen Theaterprofis, die miteinander und auf Augenhöhe aktuelle und perspektivische Fragen der Theaterarbeit in Europa besprechen. Sie sehen gemeinsam die Inszenierungen des Festivals und treffen deren Teams, um mehr über die Motive, Hintergründe, Arbeits- und Produktionsweisen in den verschiedenen europäischen Ländern zu erfahren. Abschließend sollen sich die Beteiligten fragen, welche Möglichkeiten sie sehen, ihr temporäres europäisches Theaterlabor über den Festivalrahmen hinaus fortzuführen. Die Teilnehmenden des diesjährigen Forums werden von insgesamt 12 ETC-Mitgliedstheatern zusammengestellt.
Teil eines vielstimmigen und produktiven Netzwerks zu sein, ist eine wichtige Ressource im kulturellen Sektor: als professionelle und als soziale Verankerung. Wie lernt man, nachhaltige Partnerschaften zu initiieren und zu pflegen? Die Förderung von Qualität im künstlerischen Schaffen, das Bilden neuer Allianzen, ein geschärftes Bewusstsein für die Zusammenhänge, in denen wir leben, und die Anerkennung der Probleme der nächsten Generation sind Aspekte, die zu den Eckpfeilern der heutigen Nachwuchsförderung gehören. Was braucht es, damit Nachwuchsförderung kein Lippenbekenntnis bleibt, sondern zu einem belastbaren Engagement wird, mit dem die Theaterbranche in die Zukunft geht? Gegenseitiges Kennenlernen der Bedürfnisse und das Profitieren von den Perspektiven und Kompetenzen der anderen angesichts anstehender Veränderungen bilden den entscheidenden Dialog, für den wir eine Basis und Orte brauchen, wie das Fast Forward Festival-Forum einer sein kann. Das Potenzial des Theaters, Menschen anzusprechen und soziale Teilhabe und Inklusion über kulturelle Barrieren und Unterschiede hinweg zu ermöglichen, liegt in seinem künstlerischen Einfallsreichtum, darin Erfahrungen zu teilen, Sichtbarkeit zu schaffen, sich Katastrophen zu stellen und zu Utopien zu inspirieren, von denen wir im täglichen Leben vielleicht nicht mehr zu träumen wagen.
Theater ist eine soziale Kunstform. Überall, wo sie stattfindet, schafft sie eine Gemeinschaft oder eine Gesellschaft „auf Zeit“. Es ist Privileg und Aufgabe, daraus Funken zu schlagen.
Thursday, 13.11. – Sunday, 16.11.2025
For the second time, the Fast Forward Festival Forum is part of the European Theatre Convention (ETC)’s European Theatre: BREAK THE MOULD programme, which is co-funded by the European Union. Together with the ETC’s European Theatre Academy in Avignon and the TNB Festival’s TRANSMISSION platform at the National Theatre of Brittany in Rennes, France, the Fast Forward Festival Forum offers ETC member theatres a special chance to meet Europe’s next generation of theatre-makers.
For four days of the festival, the Forum will form a working group made up of students, young artists and experienced theatre professionals, who will discuss as equals current and prospective questions about working in theatre in Europe. They will watch the festival productions together and meet their teams to find out more about the motivations, backgrounds, working and production methods in various different European countries. At the end, the participants will explore what possibilities they see for continuing their temporary European theatre laboratory beyond the framework of the festival. The participants for this year’s Forum will be brought together from a total of 12 ETC member theatres.
Being part of a diverse and productive network is an important resource in the cultural sector: as a professional and as a social anchor. How can we learn to initiate and maintain sustainable partnerships? Facilitating quality in artistic creation, forging new alliances, a heightened awareness for the situation we’re living in and acknowledging the issues that are important to the next generation are all aspects of the cornerstones of fostering emerging artists today. What does it take to really promote young talent, not just paying lip service to it, but making a sustainable commitment to help the theatre sector to move forward into the future? Learning about each other’s needs and benefitting from each other’s perspectives and capabilities in view of the pending changes all around us is a vital dialogue. We need structures and spaces for this to happen – the Fast Forward Festival Forum can be one of those spaces. The potential of theatre to reach out to communities and to enable social accessibility and inclusion across cultural barriers and differences lies in its artistic ingenuity; by sharingexperiences, creating visibility, facing catastrophes and inspiring utopias that we probably no longer dare to dream of in our everyday lives.
Theatre is a social art form. Wherever it takes place, it creates a “temporary” community or a “temporary” society. It’s a privilege and our mission to help that make sparks.
Centre of Contemporary Art Dakh Theatre in Kiew, Ukraine
Artistic Director: Vladyslav Troitsky – dakh.com.ua/en/home-en/
Deutsches Theater Berlin, Germany
Artistic Director: Iris Laufenberg – www.deutschestheater.de/en/
National Theatre of Brittany in Rennes, France
Artistic Director: Arthur Nauzyciel – www.t-n-b.fr/en
National Theatre „Ivan Vazov“ in Sofia, Bulgaria
Artistic Director: Vasil Vasilev – www.nationaltheatre.bg/en
PAV in Rome, Italien
Artistic Directors: Claudia Di Giacomo, Roberta Scaglione – www.pav-it/eu
Örkény István Theatre in Budapest, Hungary
Artistic Directors: Máté Gáspár, Csaba Polgár – www.orkenyszinhaz.hu
São Luiz Teatro Municipal in Lisbon, Portugal
Artistic Director: Miguel Loureiro – www.teatrosaoluiz.pt/en/
Slovene National Theatre Nova Gorica
Artistic Director: Marko Bratuš – www.sng-ng.si/en
Staatsschauspiel Dresden, Germany
Artistic Director: Joachim Klement – www.staatsschauspiel-dresden.de
Tbilisi International Festival of Theatre, Georgia
Artistic Director: Ekaterine Mazmiashvili – www.tbilisiinternational.com/en
Teatru Malta in Paola, Malta
Artistic Director: Sean Buhagiar – teatrumalta.org.mt
Teatrul National Marin Sorescu Craiova, Romania
Artistic Director: Alexandru Boureanu – tncms.ro
Lina Akif, freelance actress and performer who works in theatre institutions as well as with independent producers, is based and works in Slovenia
Mladen Alexiev, theatre director, writer, co-founder of the first independent theatre association in Bulgaria and of the production company Silent Space; currently head of International Relations at the National Theatre „Ivan Vazov“ in Sofia
Daniela Löffner, freelance theatre and opera director working in the German speaking countries and resident director at the Staatschauspiel Dresden
Héctor Manchego, Venezuelan multidisciplinary artist, writer, photographer and videographer, project and communications manager, is based and works in London and internationally
Julie Borgel, Drama School of the National Theatre of Brittany – www.t-n-b.fr/tnb-drama-school
Mariia Boiko, Kyiv National University of Film, Theatre and Television, Faculty of Theater,9 Theater Direction – knutkt.edu.ua/en/
Preston Jeremy Carbonaro, Teatru Malta – teatrumalta.org.mt
Balázs Dohy, University of Theatre and Film Arts in Budapest – szfe.hu/en & Academy of Performing Arts Baden-Württemberg – adk-bw.de/en/
Georgi Kljain, Shota Rustaveli State University of Theatre and Cinema of Georgia – tafu.edu.ge/en/
Tjörvi Lederer, Directing Department of the Ernst Busch Academy of Dramatic Arts in Berlin – hfs-berlin.de/en/
Denisa Neaţu, National University of Theatre and Film Arts „I.L. Caragiale“, Bucharest – unatc.ro/devunatc/
Maria Beatriz Teixeira Pinto, University of Lisbon, School of Arts and Humanities – ulisboa.pt/en & University Institute of Lisbon – iscte-iul.pt/
Die ETC ist das größte Netzwerk öffentlicher Theater in Europa, mit 79 Mitgliedern aus über 30 europäischen Ländern, darunter das Staatsschauspiel Dresden. Die ETC fördert das europäische Theater als öffentlichen Raum für eine offene Gesellschaft. Sie ist seit 2011 Partner von Fast Forward.
The ETC is the largest network of public theatres in Europe, with 79 members from more than 30 European countries, which includes the Staatsschauspiel Dresden. The ETC promotes European theatre as a public space for an open society. It has been a partner of Fast Forward since 2011.