Rahmenprogramm / Supporting Programme

Inside

ein Panorama der Angst von Celine Daemen

28.10. – 14.11.2021
immer eine Stunde vor Vorstellungsbeginn
› Kleines Haus Foyer

Wer hat Lust, den Kopf in das INNERE einer dreieckigen Skulptur zu stecken und sich für 12 Minuten den Bildern, Klängen und Atmosphären der niederländischen Künstlerin Celine Daemen auszusetzen? Die an der Theaterakademie in Maastricht ausgebildete Regisseurin experimentiert gern mit digitaler Technik und immersiven Installationen. INSIDE gehörte 2018 zu ihrem Studienabschluss, heißt im Untertitel „ein Panorama der Angst“ und ist genau für eine*n Besucher*in zur gleichen Zeit. Deutungsoffen und assoziativ konfrontiert INSIDE den*die Besucher*in mit dem eigenen Erfahrungshintergrund.

LESEN SIE WEITER

Inside

a panorama of anxiety by Celine Daemen

28.10. – 14.11.2021
always one hour before the performance begins
› Kleines Haus Foyer

Do you dare to stick your head INSIDE of a triangular sculpture and expose yourself to the images, sounds and atmospheres of the Dutch artist Celine Daemen for 12 minutes? The director, who trained at the Theatre Academy in Maastricht, likes to experiment with digital technology and immersive installations. INSIDE, which was part of her graduation project in 2018, is subtitled „a panorama of anxiety“ and is an experience for one visitor at a time. With it’s openness to interpretation and associativeness INSIDE confronts the visitor with his or her own background experiences.

READ MORE

Festivaleröffnung

Donnerstag, 11.11.2021, 19.00 Uhr
› Kleines Haus Mitte & www.fastforw.art
Deutsch mit englischer Live-Übersetzung

Feierliche Eröffnung des europäischen Festivals für junge Regie mit dem Intendanten des Staatsschauspiels Dresden Joachim Klement und der Fast Forward Kuratorin Charlotte Orti von Havranek

Festival opening

Thursday, 11.11.2021, 19:00
› Kleines Haus Mitte & www.fastforw.art
German with live English interpreting

The opening celebration of the European festival for young directors with the artistic director of the Staatsschauspiel Dresden Joachim Klement and the curator of Fast Forward, Charlotte Orti von Havranek.

Einführungen, Nachgespräche, Festival-Chat

11. – 14.11.2021
vor, während, nach den Inszenierungen und Veranstaltungen des Rahmenprogramms
www.fastforw.art

Kurzeinführungen zu den Inszenierungen online und vor Ort, Nachgespräche mit den Regisseur*innen und ein Festival-Chat über den Sie uns und den Künstler*innen Kommentare und Fragen schicken können. Wir halten Sie auf dem Laufenden und freuen uns über rege Teilnahme. Den Festival-Chat finden Sie auf www.fastforw.art.

Introductions, post-show talks, festival chat

11. – 14.11.2021
before, during and after the shows and events from the events programme
www.fastforw.art

Short introductory talks on the shows online and live in the theatre, post-show talks with the directors and a festival chat, through which you can send us and the artists comments and questions. We’ll keep you posted and we’re looking forward to some lively participation. The festival chat can be found on www.fastforw.art.

Good Morning, Hungry Eyes

12.11., 13.11., 14.11.2021, jeweils 10.00 Uhr
www.fastforw.art

Hungry eyes ist nicht nur ein toller Name für ein Festival, das sich an der „Schnittstelle von Film, Performance und Bildender Kunst“ bewegt, es steht auch schlicht für ein spannendes Format. Gegründet 2017 von Studierenden des Studiengangs Angewandte Theaterwissenschaft an der Universität Gießen geht es den kollektiv arbeitenden Macher*innen insbesondere um den Brückenschlag zwischen den Künsten und um eine gemeinsame Publikumserfahrung. Die hungry eyes Ausgabe 2021 fand bedingt durch die Pandemie komplett online statt; die nächste ist wieder in Gießen geplant im August 2022. In Kooperation mit dem hungry eyes Festival zeigen wir Freitag bis Sonntag je einen Film aus dem Programm von 2021 zum Start in den Tag.

LESEN SIE WEITER

Good Morning, Hungry Eyes

12.11., 13.11., 14.11.2021, 10:00
www.fastforw.art

Hungry eyes isn’t just a great name for a festival that operates at the “intersection of film, performance and the visual arts,” it also stands simply for a very interesting format. Founded in 2017 by students of applied theatre sciences at the University of Gießen, the makers, who work as a collective, are particularly interesting in building a bridge between the arts and a shared audience experience. Hungry Eyes 2021 took place completely online because of the pandemic; the next edition is planned for Gießen again in August 2022. In cooperation with hungry eyes, from Friday to Sunday we’ll be showing one film a day from the 2021 programme to start the day.

READ MORE

Kick’n Talk: Society – History – Identity on Stage

Freitag, 12.11.2021 – Sonntag, 14.11.2021, jeweils 11.00 – 12.30 Uhr
www.fastforw.art

Ein Kunstwerk als Aufschlag und danach eine kleine Runde von Gästen zum Gespräch, so sieht das diesjährige Diskussionsformat von Fast Forward aus. Die Frage, wie und warum sich Künstler*innen mit gesellschaftlich relevanten Themen beschäftigen und mit welchem möglichen 'Mehrwert' sie das gerade in der Kunst tun, ist für eine Tradition, die so gern einen Unterschied zwischen „U“ wie Unterhaltung und „E“ wie Ernst macht, gelegentlich gewöhnungsbedürftig. Andererseits ist angefangen von den Höhlenzeichnungen unserer Vorfahren bis heute das Nachdenken darüber, was wir denn so treiben auf diesem Planeten, doch gar keine so schlechte Praxis. Drei Künstler*innen samt Gesprächspartner*innen gehen für Sie miteinander lustvoll ins Gesprächs-Match. Wenn Sie sich an der Diskussion beteiligen möchten, tippen Sie Ihre Fragen oder Anmerkungen einfach in den Festival-Chat und wir speisen Sie dann nach Möglichkeit ins Gespräch ein.

LESEN SIE WEITER

Kick’n Talk: Society – History – Identity on Stage

Friday, 12.11.2021 – Sunday, 14.11.2021, 11:00 – 12:30
www.fastforw.art

An art work to kick-off and then a talk with a small group of guests, that’s the format of this year’s discussions at Fast Forward. The question of how and why artists deal with socially relevant topics and what ‘added value’ this brings precisely to art sometimes takes a bit of getting used to in a tradition that likes to differentiate between popular entertainment and serious art. On the other hand, from the cave paintings of our forefathers up until today, thinking about the kinds of stuff we do on this planet might not be such a bad practice after all. Three artists and their discussion partners are looking forward to battling it out in conversation for you. If you’d like to take part in the discussion, simply type your questions or comments into the festival chat and we’ll feed them into the discussion as much as possible.

READ MORE

Party digital

11.11. – 14.11.2021, ab 23.15 bzw. 22.30 Uhr
www.fastforw.art

Zusammen mit Dresdner Partymacher*innen und in Kooperation mit zwei Protagonisten der lokalen freien Kulturszene, dem HOLE OF FAME und dem objekt klein a, entstehen wie schon 2020 die DJ-Sets für unsere digitalen Partys. So geht die zeitgenössische Dresdner Tanzkultur mit Fast Forward online und in die Welt. Wir lieben es! Und nächstes Jahr gern auch wieder vor Ort und in Farbe!
Programm
Donnerstag, 11.11.2021, 23.15 – 01.00 CULTURE CLUB DD: LADY PORT HUNTLEY & BOY JOHN (post punk/wave)
Freitag, 12.11.2021, 23.15 – 01.00 GOLDIE161 & HARDI (house/breaks & deep techno)
Samstag, 13.11.2021, 23.15 – 01.00 FRANCESCO HAWAII (italo/disco/house)
Sonntag, 14.11.2021, 22.30 – 24.00 COOPER SCHOLZ & MAXI DIDELON (90s/trash)

Digital parties

11.11. – 14.11.2021, from 23:15 or 22:30
www.fastforw.art

Just like in 2020, DJ sets are being created for our digital parties with Dresden party-makers and in cooperation with two institutions from the local independent culture scene, the HOLE OF FAME and objekt klein. Contemporary Dresden dance culture is going online and out into the world with Fast Forward. We love it! And we’re looking forward to doing it live and in colour again next year!
Program
Thursday, 11.11.2021, 23:15 – 01:00 CULTURE CLUB DD: LADY PORT HUNTLEY & BOY JOHN (post punk/wave)
Friday, 12.11.2021, 23:15 – 01:00 GOLDIE161 & HARDI (house/breaks & deep techno)
Saturday, 13.11.2021, 23:15 – 01:00 FRANCESCO HAWAII (italo/disco/house)
Sunday, 14.11.2021, 22:30 – 24:00 COOPER SCHOLZ & MAXI DIDELON (90s/trash)

Fast Forward Akademie

Ca. 100 Studierende von 10 europäischen Theaterhochschulen in Deutschland, Griechenland, Großbritannien, Italien, Österreich, Rumänien, Schweden, Spanien und Ungarn besuchen die Veranstaltungen der diesjährigen Festivalausgabe online und diskutieren anschließend in der Kombination von je zwei Hochschulen ihre Eindrücke, Positionen und Vorhaben für die eigene Zukunft. Besonders für die junge Generation in der Ausbildung oder am Berufsanfang haben die Folgen der Pandemie spürbare Auswirkungen. Lockdown und Distanzregeln verändern nicht nur nachhaltig die Mittel der künstlerischen Arbeit, sondern reduzieren auch die Möglichkeit, als Publikum Theater zu sehen. Die diesjährige Festivalakademie ist ein Angebot, wieder anzudocken, Kontakt aufzunehmen und gemeinsam zu schauen, was die anderen machen.
Programm
Deutschland / Germany / www.hfbk-dresden.de
Hochschule für Bildende Künste Dresden / Academy of Fine Arts Dresden
Studiengang Bühnen- und Kostümbild / Degree Course Stage and Costume Design
Leitung / Head of Department Barbara Ehnes, Kattrin Michel

Technische Universität Dresden / https://tu-dresden.de/tu-dresden
Fachbereich Germanistik – Begleitstudium Theater / Institute of German Studies – Accompanying STUDIES IN THEATRE: https://tu-dresden.de/gsw/slk/germanistik/ndl_didaktik/studium/begleitstudium-theater
Lehrkraft für besondere Aufgaben / Lecturer: Matthias Spaniel

Griechenland / Greece / http://www.thea.auth.gr/en/the-school-of-drama/
Aristoteles Universität Thessaloniki / Aristotele University of Thessaloniki
Fakultät der Schönen Künste: Theaterschule / Faculty of Fine Arts: School of Drama
Leitung / Head of Department Damianos Konstantinidis

Großbritannien / United Kingdom / www.aber.ac.uk/en/tfts/
Universität von Aberystwyth / University of Aberystwyth
Fachbereich Theater-, Film- & Fernseh-Studien / Department of Theatre, Film & Television Studies
Leitung / Head of Department Simon Banham

Italien / Italy / http://www.iuav.it/INTERNATIO/
Università Iuav di Venezia / Venice Architecture University Institute
Masterstudium Theater und Performative Künste / Master Degrees Theatre and Performing Arts
Leitung / Head of COURSE Annalisa Sacchi

Österreich / Austria / www.schauspiel.moz.ac.at
Universität Mozarteum Salzburg / Das Thomas Bernhard Institut
Abteilung für Schauspiel und Regie / Department of Acting and Directing
Leitung / Head of Department Amélie Niermeyer

Rumänien / Romania / https://www.ubbcluj.ro/ro/
Universitatae Babeș-Bolyai / Babeș-Bolyai University
Facultatea de Teatru și Film / Faculty of Theatre and Film
Leitung / Head of Department Dr. Miruna Runcan

Schweden / Sweden / https://www.uniarts.se/english/about-uniarts/department-of-performing-arts
Stockholms konstnärliga högskola / Stockholm University of the Arts
Fachbereich Darstellende Kunst / Department of Performing Arts
Leitung / Head of Department Anja Susa

Spanien / Spain / https://www.institutdelteatre.cat/
Institut del teatre: Escola Superior d’Art Dramatic / Theatre Institute: School of Dramatic Art
Leitung / Head of Department Elisabet Castells Negre

Ungarn / Hungary / https://www.freeszfe.hu/
Freie Universität für Theater- und Filmkunst Ungarn / Free University for Theatre and Film Hungary
Kontakt: kapcsolat@freeszfe.hu / media@freeszfe.hu

Fast Forward Academy

Around 100 students from 10 European theatre schools in Germany, Greece, Great Britain, Italy, Austria, Romania, Sweden, Spain and Hungary will visit the events of this year’s festival online and afterwards discuss their impressions, positions and intentions for their own future in sets of two schools. The consequences of the pandemic are being especially felt by the young generation who are still in training or at the beginning of their careers. Lockdown and distancing rules don’t just change the tools with which they can work artistically long-term, but also reduce the possibilities of seeing theatre as an audience. This year’s festival offers the chance to link up again, to make contacts and together to have a look at what others are doing.
Program
Deutschland / Germany / www.hfbk-dresden.de
Hochschule für Bildende Künste Dresden / Academy of Fine Arts Dresden
Studiengang Bühnen- und Kostümbild / Degree Course Stage and Costume Design
Leitung / Head of Department Barbara Ehnes, Kattrin Michel

Technische Universität Dresden / https://tu-dresden.de/tu-dresden
Fachbereich Germanistik – Begleitstudium Theater / Institute of German Studies – Accompanying STUDIES IN THEATRE: https://tu-dresden.de/gsw/slk/germanistik/ndl_didaktik/studium/begleitstudium-theater
Lehrkraft für besondere Aufgaben / Lecturer: Matthias Spaniel

Griechenland / Greece / http://www.thea.auth.gr/en/the-school-of-drama/
Aristoteles Universität Thessaloniki / Aristotele University of Thessaloniki
Fakultät der Schönen Künste: Theaterschule / Faculty of Fine Arts: School of Drama
Leitung / Head of Department Damianos Konstantinidis

Großbritannien / United Kingdom / www.aber.ac.uk/en/tfts/
Universität von Aberystwyth / University of Aberystwyth
Fachbereich Theater-, Film- & Fernseh-Studien / Department of Theatre, Film & Television Studies
Leitung / Head of Department Simon Banham

Italien / Italy / http://www.iuav.it/INTERNATIO/
Università Iuav di Venezia / Venice Architecture University Institute
Masterstudium Theater und Performative Künste / Master Degrees Theatre and Performing Arts
Leitung / Head of COURSE Annalisa Sacchi

Österreich / Austria / www.schauspiel.moz.ac.at
Universität Mozarteum Salzburg / Das Thomas Bernhard Institut
Abteilung für Schauspiel und Regie / Department of Acting and Directing
Leitung / Head of Department Amélie Niermeyer

Rumänien / Romania / https://www.ubbcluj.ro/ro/
Universitatae Babeș-Bolyai / Babeș-Bolyai University
Facultatea de Teatru și Film / Faculty of Theatre and Film
Leitung / Head of Department Dr. Miruna Runcan

Schweden / Sweden / https://www.uniarts.se/english/about-uniarts/department-of-performing-arts
Stockholms konstnärliga högskola / Stockholm University of the Arts
Fachbereich Darstellende Kunst / Department of Performing Arts
Leitung / Head of Department Anja Susa

Spanien / Spain / https://www.institutdelteatre.cat/
Institut del teatre: Escola Superior d’Art Dramatic / Theatre Institute: School of Dramatic Art
Leitung / Head of Department Elisabet Castells Negre

Ungarn / Hungary / https://www.freeszfe.hu/
Freie Universität für Theater- und Filmkunst Ungarn / Free University for Theatre and Film Hungary
Kontakt: kapcsolat@freeszfe.hu / media@freeszfe.hu

Digitales Festivalzentrum

ein Kooperationsprojekt von TU Dresden IXLAB, Hochschule für Bildende Künste Dresden, Staatsschauspiel Dresden

Wie treffen sich Menschen online? Wie gestaltet man virtuelle Räume, die zufällige Begegnungen und sinnvollen Austausch ermöglichen? Wie beeinflusst die Gestalt und Struktur, die Echtheit oder Unwirklichkeit der virtuellen Welt unser Verhalten online? Und das Wichtigste: Wie bringt man seinem Online-Avatar das Tanzen bei?
Mit diesen und weiteren Fragen beschäftigen sich Studierenden der TU Dresden und der Hochschule für Bildende Künste Dresden (HfBK) in einem zweiwöchigen Workshop des Immersive Experience Lab (IXLAB.io) an der TU Dresden unter Leitung von Matthew McGinity, Juniorprofessor für Gestaltung immersiver Medien an der TU und in Zusammenarbeit mit Stefanie Wenner (Professorin für Angewandte Theaterwissenschaft und Produktionsdramaturgie an der HfBK), Fast Forward Kuratorin Charlotte Orti von Havranek und Ilja Mirksy, Dramaturg für digitale Medien im Theater und Doktorand an der Züricher Hochschule der Künste. Welche Entdeckungen die Studierenden dabei gemacht haben, welche Experimente sie gewagt und welche Vorschläge sie dem Festivalgästen gern machen möchte, werden wir im Laufe dieser Festivalausgabe präsentieren.

Digital festival centre

A cooperative project between the TU Dresden’s IXLAB, the University of Fine Arts Dresden and the Staatsschauspiel Dresden

How do people meet online? How can you design virtual spaces that allow chance encounters and meaningful exchange? How does the design and structure, the reality or unreality of the virtual world influence our behaviour online? And most importantly: how do you teach your online avatar to dance?
Students of the TU Dresden and the University of Fine Arts Dresden (HfBK) worked on these and other questions in a two-week workshop given by the Immersive Experience Lab (IXLAB.io) at the TU Dresden facilitated by Matthew McGinity, assistant professor for immersive media design at the TU, and in collaboration with Stefanie Wenner (professor for applied theatre sciences and production dramaturgy at the HfBK), Fast Forward curator Charlotte Orti von Havranek and Ilja Mirksy, dramaturge for digital media in theatre and doctoral candidate at the Zürich University of the Arts. During the course of this year’s festival, we will present the discoveries the students made, the experiments they tried out and the suggestions they’d like to make to the festival guests.

Festivaljury & Preisverleihung

Sonntag, 14.11.2021, 22.15 Uhr
› Kleines Haus & www.fastforw.art

In diesem Jahr gibt es sie wieder, die europäische Festivaljury, bestehend aus Festivalkuratorin Kate Craddock, Regisseurin Kamilė Gudmonaitė, Theaterkritiker Janis El-Bira und Joachim Klement, Intendanten des Staatsschauspiels Dresden. Am letzten Abend zeichnet die Jury eine der acht Festival-Inszenierungen aus. Der*die Ausgezeichnete*n erhält bzw. erhalten die Einladung, eine neue Arbeit am Staatsschauspiel Dresden zu realisieren. Vor ihrer letzten Beratung trifft die Jury außerdem Vertreter*innen des Schauspielensembles zum Austausch über die gesehenen Produktionen.

LESEN SIE WEITER

Festival jury & award ceremony

Sunday, 14.11.2021, 22:15
› Kleines Haus & www.fastforw.art

Once again this year there will a European festival jury, consisting of festival curator Kate Craddock, director Kamilė Gudmonaitė, theatre critic Janis El-Bira and Joachim Klement, artistic director of the Staatsschauspiel Dresden. On the last night, the jury will present a prize to one of the eight festival productions. The prize-winner(s) will receive an invitation to create a new piece of work at the Staatsschauspiel Dresden. Before their last meeting, the jury will also meet actors from the theatre’s ensemble to talk about the productions they saw.

READ MORE